Praktisk information för boende

Gott och blandat till nytta för framförallt någon som är på väg att flytta in eller känner sig ännu inte riktigt ha koll på föreningen, fastigheten eller området.

Till varje lägenhet hör även en bopärm med skötselansvisningar, instruktionsböcker till vitvaror, dokumentation runt ombyggnationer som genomförts och liknande. Bopärmen skall hållas uppdaterad med de förändringar som sker i lägenheten och föreningen. Om denna inte finns i lägenheten, kontakta tidigare ägare.

Förvaltning, jour

Föreningens ekonomiska förvaltning hanteras av SBC Sveriges BostadsrättsCentrum. När du får en faktura från dem avseende föreningens månatliga avgift är den alltså helt legitim. Antagligen har du tagit ut lån med din bostadsrätt som säkerhet, och kommer då även bli fakturerad en pantsättningsavgift. Frågor som faller under ekonomisk förvaltning ställer du direkt till SBC via deras kundportal.

Föreningen är beroende av att avgifterna betalas in i tid för att kunna täcka våra gemensamma utgifter. Som medlem är du ansvarig för att avgift blir betald oavsett om du har fått en faktura eller ej, kontakta SBC vid utebliven faktura och kontrollera alltid att rätt belopp dragits från ditt konto i rätt tid. Betalning via autogiro rekommenderas.

Föreningens tekniska förvaltning/fastighetsskötsel hanteras av Rubin Förvaltning. Vanligtvis passerar de förbi föreningen en gång i veckan och undersöker inkomna ärenden. Vid problem som solklart faller under rutinskötsel av gemensamma delar av fastigheten kan du själv upprätta en felanmälan. Om tveksamhet råder, kontakta först styrelsen.

Vid akuta ärenden då styrelsen inte är nåbar kan du kontakta Rubin på telefon 08-33 41 70, vardagar 7–16. Utanför deras öppettider, vid verkligt akuta ärenden som omöjligt kan vänta till nästkommande vardag, finns Securitas Jourmontör på telefon 08-657 77 00.

Adress, post, paket

Föreningens formella adresser är Järla Gårdsväg 9, 11 och 13. Baksidan av byggnaden port 9 och 11 har även adress Gjuterigränd 10 respektive 12, vilka kan vara enklare att ange vid större leveranser eller beställning av taxi. Notera också att i mars 2025 genomgick vår adress ett byte av postnummer till nuvarande 131 60 (tidigare postnummer 131 61).

Närmsta PostNord postombud finns på Hemköp Nacka Forum samt Willys och ICA Kvantum i Sickla Köpkvarter. Exakt var inkommande paket hamnar verkar tyvärr kunna variera, kontrollera avi/app innan du ger dig av att hämta. PostNord har även ett paketskåp utanför Sekunden på Gustaf de Lavals Torg här i Järla Sjö, men de enda paket som kan hamna där är från butiker med frakttjänsten MyPack där du redan vid beställningen själv får välja hämtningsplats.

Närliggande ombud andra paketleverantörer: Bring Tempo Finntorp, ICA Kvantum Sickla, Direkten Nacka Strand; DHL Tempo Finntorp, Hemköp Nacka Forum, Direkten Sickla, Direkten Nacka Strand; Schenker Direkten Sickla, Direkten Nacka Strand; UPS Direkten Sickla, Direkten Nacka Strand. Paketskåp: Bring Hemköp Nacka Forum; DHL Willys Hemma Nacka Forum; iBoxen Finntorp/Gamla Värmdövägen 2; Instabox Willys Hemma Nacka Forum, Hemköp Nacka Forum.

Nycklar, portkod

Vid tillträdet bör du ha fått (minst) fyra uppsättningar nycklar till din dörr samt två till postfacket. Om så inte skett, kontakta tidigare ägare av din lägenhet för att reda ut var dessa tagit vägen!

Extra huvudnycklar får endast tillverkas av Great Security i Ektorp (före detta Nacka Lås & Larm), beställning sker genom styrelsen till självkostnadspris. Extra nycklar för tillhållarlåset kan du kopiera upp själv hos låssmed. Om du förlorat nycklarna till postfacket får du själv stå för ett nytt lås, kontakta styrelsen för assistans.

Portkoden brukar bytas ut någon gång om året. Det finns för närvarande inga restriktioner för när portkod kan användas utan den fungerar dygnet runt. Om du som nyinflyttad aldrig fick aktuell portkod av tidigare medlem eller mäklare, hör av dig till styrelsen.

Förvaring, förråd

Boendeparkering, garageplatser

Avfall, återvinning

Föreningens soprum för hushållssopor och insamling av matavfall finns på gaveln av Järla Gårdsväg 9–11 (Gjuterigränd 1). Samfällighetens åter­vinningsstation för förpackningar av glas, metall, plast, papp, kartong och returpapper ligger vid infarten till området och kräver en portkod, om du saknar denna kontakta styrelsen. Lämna aldrig ut portkoden, återvinningsstationen är endast avsedd oss som finansierar den, ej allmänheten.

Det är absolut förbjudet att dumpa grovsopor, farligt avfall och liknande i soprummet eller återvinningsstationen! Du måste själv lämna in detta på korrekt plats, varav Nacka Kommun erbjuder flertalet alternativ. Närmsta kretsloppscentral finns i Östervik. En mobil kretsloppscentral brukar besöka Järla Sjö ett par gånger om året. Elreturskåp för batterier, ljuskällor och småelektronik finns vid ICA Kvantum och Willys i Sickla Köpkvarter.

El, elnät, säkringar

Hushållsel ingår inte i din avgift till föreningen. Se till att den förra lägenhetsinnehavaren har sagt upp sitt elavtal och glöm inte att teckna ett nytt. Nätet ägs av Nacka Energi och du måste därför snarast efter tillträde teckna ett elnätsavtal med dem oavsett vem du väljer som elleverantör.

Proppskåp med automatsäkringar finns normalt inne lägenhetens förråd. Om en automatsäkring löst ut brukar det dröja någon minut innan den kan återställas, under tiden passa på att stänga av/koppla ur de apparater som orsakat överbelastningen.

Vid större överbelastning kan en av lägenhetens huvudsäkringar ha löst ut. De finns bakom en dörr i trapphuset precis utanför din lägenhet. Nya säkringar brukar finnas i direkt anslutning, gör det inte det prova motsvarande utrymme på annan våning. Dörrarna öppnas med din ordinarie lägenhetsnyckel, glöm inte att låsa efter dig!

Bredband, tv, telefoni

Genom ett gruppanslutningsavtal med Ownit ingår bredband 1 Gbit/s i din avgift till föreningen. För att aktivera uppkopplingen, följ leverantörens instruktioner. Bredbandet levereras genom ett vanligt nätverksuttag av typ Ethernet/RJ45 placerat vid lägenhetens mediaskåp inne i förrådet. Om och hur det sedan kopplats vidare ut i lägenheten varierar från lägenhet till lägenhet, hör med tidigare ­innehavare om du är osäker eller rådfråga styrelsen. Enklast är att bara placera en router med inbyggd accesspunkt för trådlöst nätverk direkt vid uttaget i förrådet.

Ett grundutbud av tv-kanaler från Tele2 (före detta Com Hem) ingår i avgiften. Ordinarie antennuttag i lägenheten fungerar med inbyggd tv-mottagare i de flesta moderna tv-apparater och du kan även teckna dig för tjänsten Tele2 Play Grund kostnadsfritt. För att komma igång, följ leverantörens instruktioner. Önskar du fler kanaler tecknar du ett utökat avtal gentemot Tele2 på egen bekostnad, alternativt någon fristående leverantör av bredbands-tv som levereras över din vanliga internetuppkoppling.

Kabel för fast telefoni finns framdraget till alla lägenheter och mynnar ut i ditt mediaskåp. Om du inte absolut kräver en gammaldags telefonlina finns dock mer priseffektiva alternativ i form av mobil- eller IP-telefoni.

Försäkring, bostadsrättstillägg

Som ägare av en bostadsrätt är du själv ansvarig för fast inredning såsom badrum och kök vilket kan vara mycket kostsamt att åtgärda vid eventuell skada. Föreningen har en fastighetsförsäkring genom Bostadsrätterna vars försäkringsgivare är Folksam. I denna försäkring ingår ett gemensamt bostadsrättstillägg för alla föreningens medlemmar, som skyddar just den fasta inredningen.

Du avgör själv huruvida villkoren för föreningens försäkring är tillräckliga för dig eller om du väljer att teckna en egen försäkring hos annat bolag. OBS! Detta är inte en komplett hemförsäkring utan endast just ett bostadsrättstillägg för den fasta inredningen. Oavsett om du väljer att förlita dig på den eller inte är det starkt rekommenderat att komplettera med en egen hemförsäkring.